'Piccolo's' in de bloemetjes gezet

HOOGEZAND

Op donderdag 24 maart zijn een aantal bewoners van de Reensche Compagnie in het zonnetje gezet. De reden hiervoor was wel heel bijzonder. Vanaf eind oktober 2015 tot aan begin maart hebben deze bewoners volgens een rooster zich ingezet als piccolo voor hun medebewoners.

Door een liftstoring met aansluitend totale vervanging en de daardoor geplaatste noodvoorziening in de vorm van een stoeltjeslift waren een aantal bewoners niet in staat om zelfstandig hun boodschappen naar boven te brengen, hun vuilnis naar de restafvalcontainer te krijgen en zelfs de post uit de brievenbus was een hele opgave. Tijdens de bijeenkomst sprak de voorzitter van de stichting, Herman van der Til zijn dankwoord uit naar deze groep bewoners. ,,Op vier verschillende momenten per dag, zeven dagen per week inclusief kerst en oud en nieuw, langs alle deuren lopen om te zien of er een bewoner is die even hulp nodig heeft is zeker op uw leeftijd als senior, een compliment waard'', zei hij. ,,Zeker door uw enthousiasme bent u een echte ambassadeur voor de Reensche Compagnie. Daar kan ik als bestuurder alleen maar veel waardering voor hebben.'' Jannie Kappe, voorzitter van de bewonersvereniging, benadrukte nogmaals dat de vrijwilligers echte helden zijn die zich belangeloos hebben ingezet voor hun medebewoners. Omdat het vervoeren van rollators onmogelijk is met een stoeltjeslift is er op iedere etage een stallingsplaats gecreëerd voor rollators. Iedere bewoner kon zonder eigen rollator naar beneden waar leen-rollators stonden opgesteld. Die kon men gebruiken voor de verdere reis en weer terugplaatsen bij terugkomst. Alle leenrollators zijn door thuiszorgorganisatie La Luna Care kosteloos ter beschikking gesteld. Afgelopen donderdag zijn door Schindler liften twee nieuwe liften opgeleverd aan Wim Kroeze Manager Algemene Zaken van de Reensche Compagnie. Twee hypermoderne installaties met nu stopplaatsen op iedere verdieping van ons gebouw aan de Tak van Poortvlietstraat is een verdubbeling van de capaciteit aldus Kroeze. ,,Wij hebben duurzaam geïnvesteerd en een kortere wachttijd gecreëerd voor de hulpdiensten die toch ook geregeld onze gebouwen bezoeken. Tevens blijft er tijdens onderhoud of onverhoopte storing iedere verdieping nog bediend. Na drie maanden van ongemak hebben we in een relatief korte tijd het lift probleem verholpen. Dat dit geruisloos voor de omgeving is verlopen, dat prijst onze bewoners. Vandaar elke bewoner in de 4- hoog flat een leuke attentie heeft ontvangen voor het begrip en geduld tijdens de werkzaamheden.  

Auteur

Bram Hulzebos