Personeel Jumbo leert omgaan met demente klanten

Sappemeer

Hoe ga je als winkelmedewerkers om met klanten met (beginnende) dementie? Dat was de vraag die de Jumbo supermarkt in Sappemeer zich vorig jaar stelde. Een antwoord volgde via een training ‘Hoe om te gaan met dementie?’

Tijdens de training speelden twee acteurs een aantal scenes in de Jumbo in Sappemeer na. Na deze succesvolle training vroegen een aantal medewerkers of er een poster ontwikkeld kon worden met tips en aandachtspunten. Deze poster is inmiddels klaar en is op 18 maart uitgereikt. De poster biedt ondersteuning aan de medewerkers en hangt in de kantine van de Jumbo’s Martenshoek, Hoogezand en Sappemeer. Tina Eisses (belangenbehartiger Alzheimer Nederland, afdeling Groningen) reikte de drie exemplaren uit aan Bert van Rotterdam, eigenaar van de drie Jumbo’s. Volgens Van Rotterdam hebben de caissières veel gehad aan de training: “In de winkels hebben zij de meeste contacten met klanten. Klanten hebben ook hun waardering uitgesproken over de houding van het personeel en hun omgang met oudere en verwarde klanten.” De gemeente Hoogezand-Sappemeer wil een meer dementievriendelijke gemeente worden, het initiatief hiertoe is genomen door Alzheimer Nederland, afdeling Groningen. De gemeente werkt samen met Alzheimer Nederland, afdeling Groningen, om dat doel te bereiken. Om het doel te halen wordt informatie over het onderwerp gemeentebreed verspreid. De gemeente inventariseert in de komende periode of er behoefte is bij winkeliers aan trainingen en/of posters.

Auteur

Bram Hulzebos