Neven bouwen Groningse schepen na

MARTENSHOEK

De neven Harrie (r) en Wicher (l) Patje hebben een bijzondere hobby. Ze bouwen modelschepen die vervaardigd zijn op Groninger scheepswerven. Het merendeel van de schepen is ook nog eens gebouwd op een werf in de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Tijdens de watervlootdagen waren afgelopen weekeinde in galerie Werfkade 16 in Martenshoek modellen van schepen te zien die bijvoorbeeld zijn gemaakt bij Royal Bodewes Hoogezand, Pattje Waterhuizen, Ferus Smit Westerbroek en Niestern Sander Delfzijl. Een stukje cultureel erfgoed in het klein. Vele vaders, grootvaders en overgrootvaders hebben meegewerkt aan het bouwen van de schepen die bij deze werven van de dwarshellingen gingen en kunnen er prachtige verhalen over vertellen.

,,Martenshoek is wereldberoemd geworden door het bouwen van grijze coasters zoals de Nora in 1962. Prachtige schepen met een ronde achterkant en een teakhouten stuurhut. De Nora is een 100 procent Gronings product : gebouwd op een werf in Groningen voor een Groningse reder”, vertellen Wicher en Harrie. Ze bouwden het schaalmodel van de Nora speciaal voor de derde editie van Watervloot in 2013.

Voor Watervloot IV bouwden ze een schaalmodel van de Martenshoek. Er gaat aan het bouwen door beiden veel research aan vooraf. Alle scheepsmodellen worden namelijk exact nagebouwd aan de hand van originele tekeningen van de architect. Meestal verkregen via het Scheepvaartmuseum in Groningen, vertellen de heren. Een heel secuur werkje waar veel tijd in gaat zitten. Wicher, die de modellen bouwt , laat weten dat het een klein jaar duurt voor alles af.

Neef Harrie, scheepstimmerman van beroep, zet dan de puntjes op de i door er een prachtige vitrinekast om te bouwen. Bijzonder is het schaalmodel van de Zeesleper Holland. Vorige week voeren beide mannen tijdens DelfSail nog mee op de echte Holland. Deze werd in 1950 in opdracht van rederij Doeksen gebouwd op de werf Ferus Smit. In 1998 is de zeesleper van de sloop gered met behulp van Nederlandse bedrijven en geldschieters en nu dienstdoende als museumschip en varend monument. Ze hebben er beiden bijzondere herinneringen aan: de vader van Harrie heeft er als scheepstimmerman aan mee gebouwd. De vader van Wicher, die de keramiek fabriek Confido in Harkstede had, leverde aardewerk. Dat deels behouden is gebleven, zoals een aantal zuilen.


Auteur

Redacteur