Ingestort dak was verrot

KOLHAM

Het instorten van een schuur in Kolham had niets te maken met bevingsscahde. Het dak was verrot. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente Slochteren en het Centrum Veilig Wonen.

p vrijdagavond 3 februari 2017 is een gedeelte van een schuur aan de Hoofdweg 59 in Kolham ingestort. Door de eigenaar is melding gedaan bij CVW en vervolgens is onder regie van de gemeente besloten dat CVW onderzoekt wat de oorzaak is van het instorten van de schuur. Zowel CVW als de gemeente concluderen dat de constructie is bezweken onder eigen gewicht. Een belangrijk dragend element van de dakconstructie is aangetast door vocht met rotting tot gevolg. Na het instorten van de schuur is er direct een melding gedaan bij het CVW. Zowel de schuur als het woonhuis zijn acuut onveilig verklaard. De bewoners zijn elders ondergebracht en er zijn hekken geplaatst rondom de schuur. Op maandag 6 februari is het pand veilig gesteld en is onderzoek naar de oorzaak van het instorten gestart door het CVW. De gemeente startte onafhankelijk ook een onderzoek op. Omdat de schade niet aardbevingsgerelateerd is, heeft CVW het dossier overgedragen aan de gemeente. De gemeente en eigenaar hebben in goed overleg besloten dat het pand wordt gesloopt. Er worden vandaag extra hekken geplaatst om de veiligheid te garanderen en de huurders hebben inmiddels hun spullen verhuisd naar een andere woning.

Auteur

admin