Vroeger en Nu | BMC

HOOGEZAND

Voor deze achtendertigste aflevering van onze rubriek Vroeger en Nu staan we op de Hoofdstraat, hartje Hoogezand. Achter ons de plek van de vroegere Komschool, nu de Houtmanstraat met de apotheek, waarin eerder Blokker en daarvóór warenhuis De Kandelaar.

Daarnaast een Bed and Breakfast en garagebedrijf Setz. Voor de lens, in donkere steen, een groot en nieuw appartementencomplex. Hoe anders is het op de foto van rond 1935: we zien de voormalige Verlengde Zuiderstraat, nu Hoofdstraat. Het ophaalbruggetje uit 1869 -in de volksmond Boonsklabbe- lag over het toegangskanaaltje naar de scheepswerf en machinefabriek van Boon Molema & de Cock. Dit toegangskanaaltje werd in 1961 gedempt. Tegenwoordig is dit de ingang van de Van Slingelandtstraat. Rechts de woning van hellingbaas Helmers van de scheepswerf en machinefabriek, later boekhandel en reisbureau de ‘Librije’ en nu appartementencomplex het ‘Bastion’, opgeleverd in 2009.

Links van het kanaaltje zien we een gemeentelijk monument uit ca. 1850, de voormalige woning van C.J. Boon, mede-eigenaar van de fabriek en de werf, later loodgietersbedrijf Groenewoud. In 1865 werd door Cornelis Jans Boon een werf gesticht aan de ‘Kolk’, een kort zijwater van het oude Winschoterdiep.

In 1875 kwam eerst Eerke Molema Popkeszn. (fa. Boon en Molema) in het bedrijf en een maand later de heer W.E. Penning (fa. Boon, Molema en Penning). In 1876 werd het de fa. Boon, Molema en Co. In 1878 trad Jan Klaassen de Cock toe: fa. Boon, Molema en de Cock. In deze eerste periode werden vooral stoombeurtschepen (tot 1907) en stoomsleepboten (tot ca. 1918) gebouwd. Machinefabriek en Scheepswerf Boon, Molema en de Cock bleef tot 1946 bestaan. In het prachtige standaardwerk ‘Nieuw van de Bijl’ lezen we: ‘Alles wat in de fabriek werd gebouwd, was zelf ontworpen, ook de schepen en de stoomketels. Het bedrijf beschikte over een eigen gieterij, kopergieterij en een timmerwerkplaats.

De meeste hier gebouwde sleepboten gingen naar Amsterdam, Rotterdam en Noord Duitsland. Er werden hier door Boon, Molema en de Cock ijzeren schepen gebouwd toen dit in Groningen niet gebruikelijk was. Bovendien voorzag men hier de schepen ook nog eens van een stoommachine, wat in Groningen ook al ongewoon was. Met recht kan men spreken van een technisch pionier in de Groninger scheepsbouw. De naam van het bedrijf veranderde enkele keren, als laatste heette het ‘Spaco’. Onder die naam bleef het tot 1984 bestaan, de gebouwen werden in 1986 gesloopt’.

Voor opmerkingen of aanvullingen mailt u naar : histverhosap@gmail.com.


Auteur

Redacteur