BWRI kiest sterker voor maatwerk in de bijstandsverlening

HOOGEZAND-SAPPEMEER

BWRI, de sociale dienst van Hoogezand-Sappemeer en Slochteren, en vanaf 1 januari van heel Midden-Groningen, zet verder in op het leveren van maatwerk in zijn dienstverlening. Dat schrijft het college van B en W van Hoogezand-Sappemeer in een brief aan de gemeenteraad.

Aanleiding voor de brief is het jaarlijks onderzoek naar de tevredenheid van de klanten over de dienstverlening. Het algemene rapportcijfer daarin voor BWRI is 7,3. Dat is iets beter dan een jaar eerder en dan het landelijke gemiddelde. Wethouder Peter Verschuren is daar blij mee, maar ziet de uitkomst vooral als een aansporing om nog meer maatwerk te leveren. “Samen met kennisorganisatie Stimulansz gaan we de medewerkers scholen om meer naar de doelstelling van de wet te kijken in plaats van puur naar de regels. Ook gaan we bekijken of we voor onze klanten een persoonlijke internetpagina kunnen maken waarop ze hun gegevens kunnen beheren.”

Maatwerk is ook het sleutelwoord in de nieuwe benadering van mensen die geld moeten terugbetalen aan BWRI. Verschuren: “We hadden eerder al besloten dat we de terugvorderingen weer zelf gaan doen, in plaats van ze uit te besteden aan een incassobureau. Nu hebben we afgesproken daarbij sterk in te zetten op persoonlijk contact, intensieve samenwerking met de kredietbank en afspraken op maat. We gaan meer kijken naar wat reëel mogelijk is, in plaats van het maximale op te eisen.”

Bij de inzet op maatwerk maakt Verschuren een duidelijke kanttekening: “We moeten een wet uitvoeren waarin veel zaken in beton gegoten zijn. Regelmatig zouden we meer willen kijken naar de persoonlijke omstandigheden, maar wordt ons dat onmogelijk gemaakt door de wet.”


Auteur

Redacteur