Michiel Broekema tweede in lerarencontest

HOOGEZAND-SAPPEMEER

Zaterdag 28 oktober heeft voor het vierde jaar op rij een vakjury, onder leiding van Martine Gosselink (hoofd afdeling Geschiedenis Rijksmuseum), de beste geschiedenisleraar van het land gekozen. Genomineerd waren 3 leraren die met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Leraren die leerlingen uitdagen heden en verleden met elkaar te verbinden.

Onder de drie genomineerden voor deze titel: Michiel Broekema, als docent verbonden aan het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand. Een bus vol leerlingen en docenten van het Aletta reisde afgelopen zaterdag vanuit Hoogezand naar Amsterdam om bij de prijsuitreiking in het Rijksmuseum aanwezig te zijn. De winnaar werd gekozen door een vakjury van vooraanstaande historici en mensen uit het onderwijsveld.

Michiel werd uiteindelijk tweede en had een prachtige jurybeoordeling. De supporters van het dr. Aletta Jacobs College glommen van trots toen juryvoorzitter Martine Gosselink het rapport voorlas. Een passage uit het rapport: “Michiel Broekema motiveert zijn leerlingen om na te denken over hun eigen toekomst en dat doet hij met verve. De jury merkt op dat Michiel veel aandacht voor lokale geschiedenis heeft. Zijn beweeglijkheid in de klas werkt goed. Geen leerling ontgaat zijn aanwezigheid en betrokken houding. Hij loopt in stevig tempo van links naar rechts en vuurt ondertussen vragen op ze af. Je moet wel meedoen met deze docent, je moet wel nadenken. Michiel Broekema wil zijn leerlingen ervan doordringen dat ze hierover moeten nadenken. Dat ze ambities mogen hebben. Hij vraagt zijn leerlingen hun nek uit te steken en kansen te grijpen. Op het Aletta Jacobs College - wie kent haar (Aletta) niet - kan dat misschien ook bijna niet anders. Hij emancipeert jongens en meisjes vol overgave.”

Bij het winnen van de tweede prijs – op zich al een hele eer voor Michiel - hoort als beloning ook nog een uitstapje met een bus leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.


Auteur

Redacteur