Achter de kassa van Jumbo Hoogezand Meint Veningastraat: Jennifer Roodbergen

HOOGEZAND

In de rubriek ‘Achter de kassa’ een kort portret van een kassamedewerker van een winkel in het verspreidingsgebied van de HS-krant. Deze week met Jennifer Roodbergen.

Achter de kassa bij: Jumbo Hoogezand Meint Veningastraat.

Naam: Jennifer Roodbergen.

Leeftijd: 22.

Woonplaats: Foxhol.

Sta je uitsluitend achter de kassa of heb je ook andere werkzaamheden? “Ik sta meestal achter de servicebalie. Daar komen de mensen vooral voor bloemen, drogisterij-artikelen en sigaretten. Nee, ik heb er geen moeite mee mensen naar hun ID te vragen. Ook niet als ze net zo oud zijn als ik. Zo zijn de regels nu eenmaal. En ik kan niet even een wet veranderen... Verder moet ik zo nu en dan kassalades tellen of wat afromingswerkzaamheden verrichten.”

Heb je een fulltime of een parttime baan? “Parttime.

Wat doe je ernaast? “Ik studeer Social Work op de Hanzehogeschool.”

Hoe lang werk je al bij de Jumbo? “Vijf jaar. Ik ben er als jong meisje begonnen, inderdaad. Maar het is niet mijn eerste werkgever. Ik heb ook al bij C1000 en in de horeca gewerkt. Ik wil zelf graag verantwoordelijk zijn, houd er niet van mijn handje op te houden.”

Op welke dagen werk je het liefst? “De vrijdag en de zaterdag. Dan is het altijd druk en zijn de mensen toch wat gezelliger. Veel vaste klanten maken dan ook even een babbeltje. Vind ik veel leuker dan wanneer het heel rustig is. Dan duurt een dag voor het gevoel ook veel langer”

Heb je een favoriet product? “Bloemen zijn leuk. Heb je net wat meer tijd even een praatje te maken. Zeker als ze verpakt moeten worden.”

Ken je alle prijzen uit je hoofd? “Van de supermarkt? Nee! Met de meeste sigaretten en shags moet het wél lukken.”

Heb je favoriete klanten? “Nee, maar ik vind klanten die graag een praatje maken wel altijd heel leuk. Ik houd er wel van wat te socializen met de klanten. Of we daar de gelegenheid voor krijgen? Jazeker. Er wordt bij ons veel waarde aan gehecht iedere klant als een persoon te zien. Het spreekt daarom vanzelf dat je daar tijd in steekt. Sterker nog, dat wordt ons met de paplepel ingegoten.”

Ben je er bewust van dat je achter de kassa het visitekaartje van het bedrijf bent? “Ja. Achter de servicebalie ben je de eerste medewerker die mensen zien als ze binnenkomen en de laatste die ze zien als ze weggaan. Het is daarom heel belangrijk iedere klant aandacht te geven. Verder zorgen we er altijd voor dat we onze haren vast hebben, dat we niet te dikke make-up dragen en dat de nagels netjes zijn.”


Auteur

Marc Jansen