Achter de kassa van Telecombinatie Hoogezand: Sean Nauta

HOOGEZAND

In de rubriek ‘Achter de kassa’ een kort portret van een kassamedewerker van een winkel in het verspreidingsgebied van de HS-krant. Deze week met Sean Nauta.

Achter de kassa bij: “Telecombinatie Hoogezand.”

Naam: “Sean Nauta. De naam Sean heb ik te danken aan mijn Canadese moeder. Het is een Ierse verbastering van de in Canada veel voorkomende naam Jean, die ‘God is verzoenend’ betekent. Mijn achternaam heb ik te danken aan mijn Friese grootvader.”

Leeftijd: “Ik ben 24. In mei word ik 25.”

Woonplaats: “Veendam.”

Sta je uitsluitend achter de kassa of heb je ook andere werkzaamheden? “Ik ben volwaardig verkoopmedewerker. Dat betekent dat ik ook veel klanten adviseer. Over mobiele telefonie maar ook over bijvoorbeeld energie. Daarnaast heb ik een aantal administratieve werkzaamheden.”

Heb je een fulltime of een parttime baan? “Parttime. Ik werk 24 uur per week.”

Wat doe je ernaast? “Ik ga nog naar school, het Noorderpoort in Veendam. Ik volg er de opleiding Dienstverlener Breed. Ik ga één dag per week naar school. De rest van de week kan ik ingeroosterd worden door Telecombinatie Hoogezand.”

Hoe lang werk je al bij Telecombinatie? “Ruim anderhalf jaar. Ik heb een carrière-switch gemaakt. Ik ben opgeleid als zelfstandig werkend kok. Maar ik merkte al snel dat ik iets anders wilde. Na lange tijd solliciteren heeft Willem Westerbrink, de vorige eigenaar, mij een kans geboden. Vervolgens heb ik eerst een tijdje in Delfzijl gewerkt en werk ik sinds januari 2017 hier. En dat bevalt heel goed.”

Op welke dagen werk je het liefst? “Ik werk in principe op donderdag, vrijdag en zaterdag. Ik heb niet echt een voorkeur. Ik houd juist wel van de afwisseling. Al vind ik de koopavond en de zaterdag wel heel fijne dagen om te werken. Lekker druk, uitdagend.”

Heb je een favoriet product? “Ja, de mobiele telefoon. Ik probeer zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen. Zo is zondag (vorige week zondag; red) de Samsung Galaxy S9 aangekondigd. Ik probeer dan zoveel mogelijk informatie over die telefoon te vergaren.”

Ken je alle prijzen uit je hoofd? “Redelijk. Dat komt doordat ik samen met mijn collega de prijzen bijwerk.”

Heb je favoriete klanten? “Ja, klanten met wie je een vlotte babbel kunt maken. Met af en toe een grap. Lekker nuchter, zoals de meeste mensen hier wel zijn.”

Ben je er bewust van dat je achter de kassa het visitekaartje van het bedrijf bent? “Jazeker. En niet alleen als ik in de winkel ben. Ook daarbuiten. Bijvoorbeeld als ik in het winkelcentrum loop. Zelfs in Veendam of in de auto houd ik er rekening mee dat ik herkend kan worden. Ik zorg ervoor dat ik fris gewassen ben, lekker fris ruik en de haartjes goed zitten. Ik heb wel wat baardgroei, maar dat houd ik netjes bij. Ook denk ik eraan strak in de kleertjes te zitten. Netjes, maar toegankelijk.”


Auteur

Marc Jansen