Achter de kassa van New for Man: Sandra Dodde

HOOGEZAND

In de rubriek ‘Achter de kassa’ een kort portret van een kassamedewerker van een winkel in het verspreidingsgebied van de HS-krant. Deze week met Sandra Dodde.

Achter de kassa bij: “New for Man.”

Naam: “Sandra Dodde.”

Leeftijd: “33.”

Woonplaats: “Sappemeer.”

Sta je uitsluitend achter de kassa of heb je ook andere werkzaamheden? “Ik heb ook andere werkzaamheden. Uiteraard sta ik in de winkel en adviseer ik klanten. Maar ik ben ook achter de schermen actief. Ik ben het computer-apie: ik houd de website en de Facebookpagina bij, ik onderhoud het klantenbestand en doe de marketing. Dit gaat uiteraard in overleg. De lijnen zijn hier heel kort. Wij zijn een klein familiebedrijf met oprichter Hein Venhoven, zijn partner Anja, ik als schoondochter en onze collega Jeanette. Sinds deze week bestaat ons team uit vijf personen. Menique is onze nieuwste aanwinst.”

Heb je een fulltime of een parttime baan? “Fulltime. Ik werk 36 uur per week.”

Doe je er nog iets naast? “Ik ben veel met eten en koken bezig; met gezonde voeding. Daarnaast houd ik van sporten; hardlopen en fitness.”

Hoe lang werk je al bij New for Man? “Bijna 12,5 jaar... Al moet ik daarbij aantekenen dat ik ben begonnen als parttimer; op de koopavonden en in de weekenden. Maar dat beviel zo goed dat ik hier na mijn studie, ik heb HBO Communicatie gedaan, fulltime ben gaan werken.”

Op welke dagen werk je het liefst? “Ik vind het elke dag wel leuk. Maar ik vind het weekend, wanneer het meestal druk is, superleuk. Dan namelijk werpt al het doordeweekse werk - de winkel in orde maken, de communicatiemiddelen gebruiken - zijn vruchten af.”

Heb je een favoriet product? “Broeken. Mannen worden er blij van als ze erin slagen een goed zittende broek te kopen. Ik vind het mooi dat te zien. En ook de reactie van de vrouwen is leuk: ‘Goh Jan, je hebt weer zitvlak’.”

Ken je alle prijzen uit je hoofd? “Ik ken nagenoeg alle prijzen uit mijn hoofd. De meeste producten heb je nog voordat ze in de winkel hangen al meerdere malen in je handen gehad. Als de vracht binnenkomt, als de prijzen in de computer ingevoerd moeten worden, als de producten geprijsd worden. Maar ik kan ook vrij goed dingen onthouden. Ik ken ook van heel veel vaste klanten de namen.”

Heb je favoriete klanten? “Het grootste gros van onze klanten is gezellig en leuk. En het maakt mij ook niet uit of iemand alleen sokken koopt of het totale pakket.”

Ben je er bewust van dat je achter de kassa het visitekaartje van het bedrijf bent? “Jazeker. Zelfs als ik in Hoogezand uit eten ben of door het winkelcentrum loop, word ik door klanten herkend. Maar ik ga me daar niet anders door gedragen. Ik ben gewoon mezelf, zoals ik dat in de winkel ook ben... Verder kan ik in de winkel natuurlijk niet de kleding dragen die we verkopen. Maar ik draag wel kleding in de stijl van wat wij verkopen. En nu de voorjaarskleding in de winkel hangt, zorg ik ervoor dat ik niet donker gekleed ben.”


Auteur

Marc Jansen