Achter de kassa bij Pearle Opticiens: Ferdinand Meijer

Hoogezand

In de rubriek ‘Achter de kassa’ een kort portret van een kassamedewerker van een winkel in het verspreidingsgebied van de HS-krant. Deze week met Ferdinand Meijer.

Achter de kassa bij: “Pearle Opticiens in Hoogezand.”

Naam: “Ferdinand Meijer.”

Leeftijd: “28.”

Woonplaats: “Sappemeer.”

Sta je uitsluitend achter de kassa of heb je ook andere werkzaamheden? “Ik ben bedrijfsleider. Bovendien ben ik opticien en lenzenspecialist. Ik houd me dus ook veel bezig met oogmetingen en het aanmeten van contactlenzen.”

Heb je een fulltime of een parttime baan? “Fulltime; 38 uur per week.”

Doe je nog iets naast je werk? “Ja, ik probeer regelmatig te hardlopen. Maar dat lukt niet altijd. Zeker niet nu ik net een huis gekocht heb. Ik moet veel klussen... Verder spreek ik regelmatig af met vrienden.”

Hoe lang werk je al bij Pearle Opticiens? “Vijf jaar, waarvan het laatste jaar als bedrijfsleider. Maar ik werk al negen jaar in de optiek. Eerst alleen in de weekenden. Later fulltime, in combinatie met de opleiding tot opticien. Mijn interesse voor dit werk is aangewakkerd doordat ik zelf slechte ogen heb. Toen ik na twee jaar stopte met mijn studie bouwkunde, zei mijn eigen opticien: ‘is dit niet iets voor jou?’.”

Op welke dagen werk je het liefst? “Op de zaterdag. Je merkt gewoon aan de mensen dat het dan weekend is. Ze zijn vrij en daardoor net wat meer ontspannen. Bovendien is het op zaterdag altijd druk en loopt het lekker door. Het is dan zo 17.00 uur.”

Ken je alle prijzen uit je hoofd? “Ja. Lenzen, vloeistoffen; noem maar op. Alleen bij de monturen twijfel ik nog wel eens. Al hebben de meeste merken vaste prijzen. En nu hebben we een actie: alle monturen voor 10 euro. Dat is niet zo lastig.”

Wat vind je het leukste onderdeel van je werk? “Contactlenzen aanmeten. Een specialisatie, waarbij je dieper op de materie kunt ingaan. Uitgangspunt is daarbij altijd een zo goed mogelijk product voor de klant te vinden.”

Heb je een band met je klanten? “Ja, dat is in mijn ogen heel belangrijk. Ik vind het fijn te weten wie er binnenstapt en waarvoor hij of zij naar onze winkel komt.”

Ben je er bewust van dat je achter de kassa het visitekaartje van het bedrijf bent? “Nee, maar ik krijg ervoor betaald... Zonder gekheid: ik me daar zeker van bewust. En niet alleen van het bedrijf maar ook van de rest van het team. Dat uit zich in verantwoordelijk gedrag... Al probeer ik het team regelmatig mee te geven er ook gerust een grap gemaakt kan worden. De opticien heeft een wat serieus imago. Voor sommige mensen voelt een bezoek aan de opticien zelfs aan als een bezoek aan de tandarts. Terwijl het bij ons ook heel gezellig kan zijn.”


Auteur

Marc Jansen