Lessen van toen en nu | Op weg naar 150 jaar Aletta

HOOGEZAND

‘Op weg naar 150 jaar Aletta’. De HS-krant zal onder deze noemer toewerken naar de viering van het 150-jarig bestaan van het dr. Aletta Jacobs College (en zijn rechtsvoorgangers).

Door Jolanda Klunder

Het jubileum wordt uitgebreid gevierd met onder meer een reünie op zaterdag 13 oktober 2018. Een feest voor oud-leerlingen en (oud-)medewerkers van alle openbare scholen voortgezet onderwijs in (de voormalige gemeente) Hoogezand-Sappemeer. Het thema voor de reünie is: ‘Terugkijken op toen met de middelen van nu!’.

Hierbij valt te denken aan meet-and-greets met oud-klasgenoten in de leslokalen. Uiteraard kan ook een klassenfoto worden gemaakt. Reünisten kunnen op deze zaterdag actief deelnemen aan een sportieve challenge en aan de Aletta-pubquiz. En wie kraakt de code van Aletta's Escaperoom in de snelste tijd?

Ook zijn er (inter)actieve rondleidingen langs de voormalige schoolgebouwen. Er is een ontmoetingscafé waar gezellig kan worden bijgepraat met oud-klasgenoten en -docenten. In dit ontmoetingscafé zal ook de talkshow 'Dit is er 1 van het Aletta' plaatsvinden en zijn muzikale optredens van oud-leerlingen.

Daarnaast kunnen de bezoekers lesjes volgen van oud-docenten of deelnemen aan een masterclass of workshop die wordt gegeven door oud-leerlingen.

Aardrijkskunde toen en nu

Zo bereidt docent Dustin Dijkstra samen met oud-collega Marcel Smits een les aardrijkskunde voor. Marcel Smits, inmiddels 17 jaar met pensioen, startte zijn loopbaan in 1968 op het toenmalige Dr. Aletta Jacobs Lyceum in Sappemeer. Naast aardrijkskundedocent was hij ook jarenlang coördinator havo op de Dr. Aletta Jacobs Scholengemeenschap aan de Nieuweweg – de rechterhand van conrector Frens Jonker – en zelfs een aantal jaren coördinator voor de klassen 3 en 4 mavo, direct na de fusie van het Aletta met de SBHS.

Smits heeft nog twee jaar samengewerkt met Dustin Dijkstra, die zijn loopbaan op het Aletta in 1999 begon. In die periode zaten zij samen met Margreet Slager (voor de havo- en vwo-afdeling) en de al overleden docenten John van den Broek en Pieter Jansema (voor de mavo-afdeling) in de aardrijkskundesectie.

Marcel Smits: “Een tijd waarin het huiswerk nog in het klassenboek werd geschreven en absente leerlingen op briefjes genoteerd. De proefwerken nog werden geknipt en geplakt of uitgetypt door de dames van de administratie. En presentaties werden gegeven met behulp van een overheadprojector.”

Dijkstra herinnert zich nog de installatie van de eerste 3 computers in zijn klaslokaal en de invoering van het digibord. Hoe anders is het nu.

Innovator

Dustin Dijkstra is naast docent aardrijkskunde ook innovator/ ICT-coördinator op het Aletta. Daarnaast werkt hij als trainer/ consultant bij het Netwerk Onderwijsadviseurs. In die hoedanigheid begeleidt hij docenten bij het ontwerpen van lessen en projecten. Lessen en projecten waarin leerlingen actief en betrokken leren en efficiënt gebruik maken van ICT. Hij schreef met een aantal collega’s het boek ‘Haal de wereld in de klas, leren met AR/ VR’.

Wat als je eenvoudig kunt reizen naar een willekeurige plek op aarde? Met je klas of alleen. Duiken bij een ziek koraal, op bezoek gaan in een vluchtelingenkamp, met de hele klas rond een uitbarstende vulkaan staan of een stuk DNA of een watermolecuul van dichtbij en in drie dimensies bekijken.

Het zijn maar een paar mogelijkheden die Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) bieden en die de leerlingen tijdens de lessen van Dustin Dijkstra op die manier ervaren.

Aardrijkskundekabinet

Smits en Dijkstra halen herinneringen op aan de tijd dat er op school nog een aardrijkskundekabinet was, een speciaal lokaal waarin alle wandkaarten en andere hulpmiddelen voor de lessen waren opgeslagen. “Het kabinet gebruikte ik ook weleens als schuilplaats om me te verstoppen voor examenleerlingen tijdens de LSD (laatste schooldag; red.)”, grinnikt Smits.

Dijkstra zegt dat best veel van de oude hulpmiddelen bewaard zijn gebleven. “Virtual Reality is een prachtige techniek om de wereld in de klas te halen, maar in de lessen gebruik ik ook nog steeds de oude hulpmiddelen zoals het tellurium.” Dit toestel toont de aarde- en maanbeweging.

“En gesteente determineren we op het Aletta nog met een tabel uit 1978, maar voor de stenen van duizenden jaren oud maakt dat weinig uit”, zegt Dijkstra.

Op het dak van de school staat tegenwoordig wel een modern weerstation waarmee leerlingen met hun eigen meetgegevens tijdens de aardrijkskundeles een weerbericht opnemen.

Het Aletta is Geo Future School. Dijkstra: “Geo Future School is een nieuwe stroom in het voortgezet onderwijs, die leerlingen stimuleert na te denken over de toekomst en hen in contact brengt met de werkvelden waarin Nederland een mondiale speler is. Onderzoekend leren op het grensvlak van gamma en bèta, waarbij je niet alleen in, maar ook buiten het klaslokaal leert.”

Lesje van oud-docent?

De lesjes van Marcel Smits en Dustin Dijkstra beloven een mooie mix van onderwijsvormen van toen en nu te worden. Op de Facebookpagina van het dr. Aletta Jacobs College kunnen reünisten aangeven bij welke oud-docenten zij nog graag een lesje willen bijwonen of met welke favoriete leraar ze in gesprek willen in het ontmoetingscafé.

Oud-leerlingen die willen optreden of een workshop c.q. masterclass willen geven, kunnen zich ook melden.

Uitgebreide informatie - ook over inschrijving voor zaterdag 13 oktober - is te vinden op de schoolsite www.aletta.nl.


Auteur

Marc Jansen