Martinitoren opgeknapt en uitgerust met filmzaal

GRONINGEN

Het streefbedrag van 50.000 euro dat nodig is om de Martinitoren een opfrisbeurt te geven, is bij elkaar. Het geld is door een crowdfundactie ingezameld, op initiatief van Marketing Groningen. Honderden donateurs hebben hieraan bijgedragen.

De moderne bezoeker van de toren heeft volgens Marketing Groningen meer behoefte aan context bij zijn of haar klimervaring. Niet alleen klimmen en van het uitzicht genieten, maar ook iets te weten komen over het hoe, wat en waarom van de Martinitoren.

Daarom krijgt de toren van binnen een opfrisbeurt. Het project bedraagt in totaal 325.000 euro. Daarvan wordt 56.920 euro gefinancierd door deze crowdfundactie. Als tegenprestatie gaan donateurs onder andere luxe dineren bovenin de toren, meedoen aan bootcamp, een intiem verassingsconcert bijwonen of een traptrede adopteren.

De Martinitoren wordt van binnen opnieuw ingericht, zodat de originele staat van de toren beter zichtbaar wordt. Betere belichting, een uitnodigende entree en vitrines met originele bouwelementen zijn een paar voorbeelden van hoe de toren in ere wordt hersteld. De toren wordt zó ingericht dat de bezoeker straks een indrukwekkende ervaring binnentreedt dat het verhaal van de toren vertelt.

Eén van de onderdelen is een filmzaal op 45 meter hoogte. Daar wordt op een panoramascherm de geschiedenis van stad en ommeland getoond, met de toren als getuige. De Martinitoren nieuwe stijl wordt naar verwachting vóór de herfstvakantie geopend. Tijdens de opfrisbeurt is de toren gewoon open voor publiek.

Het succes van de crowdfundactie was zonder alle donateurs niet mogelijk geweest, en wordt dit najaar gevierd. Natuurlijk aan de voet van de Martinitoren.