Rensina Steursma’s theebeleving op ‘Insta’

SAPPEMEER

Veel op het eerste gezicht ‘gewone’ mensen doen heel mooie dingen. Steeds vaker delen zij hun foto’s, video’s en live stories op Instagram. Rensina Steursma uit Sappemeer is 1 van hen.

Door Marc Jansen

Rensina Steursma (25) is sinds 3 februari 2017 met haar webshop Yourdailyteacup actief op Instagram. Het visuele sociale netwerk is ontzettend belangrijk voor haar, zegt ze. “Veel van mijn klanten komen via Instagram binnen. Bijna al mijn klanten zelfs, denk ik.“

Hoe ze dat weet? “Door de interactie met mijn klanten. Of doordat ze een foto posten als ze iets van mij binnenkrijgen. ‘Ah, zo ben je bij mij terechtgekomen’, denk ik dan”, zegt Rensina, die (op het moment van schrijven) 1042 volgers heeft.

Rensina zet Instagram heel bewust in. “Ik vind het heel belangrijk regelmatig iets te delen. Los van de Insta Stories (waarbij video’s en foto’s slechts 24 uur zichtbaar zijn; red.) deel ik zeker 3 of 4 keer per week iets. Ik plan in wanneer ik dat doe. Wanneer bijvoorbeeld een nieuwe product online is of wanneer een nieuwe winkel iets van mij verkoopt. Zo’n planning maak ik steeds voor een maand.”

Rensina ziet Instagram als een verlengstuk van haar webshop. “Ik laat zien hoe ik werk, wie ik ben, deel productinformatie en publiceer leuke weetjes.”

Ze gaat daarbij niet over 1 nacht ijs. Zoals ze leerde op het Cibap - Vakschool voor verbeelding in Zwolle. “Ik heb er styling gedaan; winkelinrichting, etaleren.”

Lees verder na de afbeelding.

Theebeleving

Rensina hecht er bovendien belang aan dat haar Instagram-account dezelfde sfeer ademt als haar webshop. In die webshop verkoopt ze ‘Tea, Tableware & More’.

“Kwalitatief goede thee - losse thee en theezakjes - theepotten, servies, chocola”, somt Rensina op. “Ik noem het een theebelevingsstore. Voor de meeste mensen bestaat thee drinken uit: een smaakje uitzoeken, heet water erbij en weer verder. Ik vind het mooi er een momentje van maken, een ontspanmomentje. Fijne mok, lekkere thee, chocolaatje erbij. Even tussen het werken door...”

Ze probeert onderscheidend te zijn in de producten die ze verkoopt. “Unieke merken en producten, waarmee ik opval. Maar wel alles binnen het concept van de theebeleving.”

Proeven

Een webshop is ‘op zich wel’ een goed podium, meent Rensina. “Maar ik sta ook wel eens op marktjes. Daar laat ik mensen dan proeven van de verschillende soorten thee. Dan verkoop je sneller iets, heb ik wel gemerkt.”

Om dit te compenseren, geeft ze voor het tweede opeenvolgende jaar een adventskalender uit. “Een box met 24 smaakjes thee. Om te proeven. Als iets bevalt, kunnen grotere verpakkingen besteld wordt.”

Verder zijn er de ‘wederverkopers’. Rensina: “Zo noem ik de bedrijven die mijn producten kopen om te verkopen of serveren. Het zijn voornamelijk in Groningen gevestigde bedrijven die mijn concept en werkwijze leuk vinden. Ze vinden het fijn dat ik in Groningen woon, ervaren het persoonlijke contact als prettig.”

Over persoonlijk contact gesproken, ze heeft de ambitie een fysieke winkel te beginnen. Ooit. “Want dat is nu nog wat vroeg”, zegt Rensina, die in de ochtenduren schoonmaakt in Nieuw Woelwijck. “In het laatste jaar van mijn opleiding moesten we een eigen onderneming beginnen. Vervolgens ben ik in augustus 2017 mijn bedrijf begonnen. In oktober vorig jaar is de webshop open gegaan. Dat is nu dus bijna een jaar geleden.”

Dat moet gevierd worden. “Ja, met een feestweek vol acties.”

Rensina Steursma is te volgen op www.instagram.com/yourdailyteacup/.

Wil jij ook deel uitmaken van de serie ‘Op Insta’, stuur dan een mailtje naar hskrant@ndcmediagroep.nl.


Auteur

Marc Jansen Redacteur