Achter de kassa van Lincherie Hoogezand: Marian van der Wijk

HOOGEZAND

In de rubriek ‘Achter de kassa’ een kort portret van een kassamedewerker van een winkel in het verspreidingsgebied van de HS-krant. Deze week met Marian van der Wijk.

Achter de kassa bij: “Lincherie Hoogezand.”

Naam: “Marian van der Wijk.”

Leeftijd: “Dat hoor je inderdaad niet te vragen... Maar ik ben 61 jaar.”

Woonplaats: “Hoogezand.”

U staat vast niet uitsluitend achter de kassa. “Nee, zo weinig mogelijk eigenlijk. Zelfs als iemand afgerekend heeft, komen we om de kassa heen en doen we diegene uitgeleide naar de deur. Maar het belangrijkste onderdeel van mijn werk is het verkopen, het adviseren van de klant.”

Heeft u een fulltime of een parttime baan? “Fulltime.”

Doet u er nog iets naast? Heeft u hobby’s? “Ik zwem, ik wandel en ik fiets. Niet in clubverband, maar meestal met 2 of 3 man.”

Hoe lang werkt u al bij Lincherie? “Al 31 jaar. En daarvoor 10 jaar bij Stiekema. Daar verkocht ik ook al lingerie. Of ik het nooit zat ben? Nee, er is namelijk ontzettend veel veranderd. Al was het maar omdat klanten zich niets meer wijs laten maken. Ze weten precies wat ze willen en vooral ook wat ze niet willen... Verder is het assortiment - de collecties - veel groter geworden én voeren we veel meer maten. Vroeger hield het bij cupmaat E wel op. Nu gaan we door tot I. Kinderbehaatjes verkopen we niet eens meer. Meisjes beginnen tegenwoordig al met cupmaat C of D. Een kwestie van voeding, denk ik.”

Op welke dag of dagen werkt u het liefst? “Maakt me helemaal niets uit. Maar de vrijdag en de zaterdag zijn de belangrijkste dagen.”

Kent u alle prijzen uit je hoofd? “Ja.”

Wat vindt u het leukste onderdeel van uw werk? “Het helpen van de klanten. Dat wordt ook van me verwacht. ‘Ga maar naar Marian’, wordt dan gezegd. ‘Zij weet precies wat goed voor je is.’ Ik zie onmiddellijk wat voor maat iemand nodig heeft. Al mag dat tegenwoordig eigenlijk niet meer. Je moet alles meten...”

Kunt u in uw werk een band opbouwen met uw klanten? “Ja. Veel klanten vertellen namelijk best veel. Dat is ook wel eens moeilijk. Bijvoorbeeld met vrouwen die borstkanker gehad hebben. Hun verhalen komen behoorlijk binnen. Ik ben een gevoelsmens.”

Bent u er bewust van dat u achter de kassa het visitekaartje van het bedrijf bent? “Absoluut. Ik zorg er daarom altijd voor er op en top uit te zien.”


Auteur

Marc Jansen Redacteur