Mini Expositie in het Nationaal Busmuseum

SAPPEMEER - Naar aanloop op 4 en 5 mei, heeft het Nationaal Bus Museum de komende weken hier ook aandacht voor met een mini-expositie ‘de Bus van mobilisatie tot noodwoning.’

De expositie maakt een reis door de tijd van de mobilisatie via de oorlog naar de bevrijding. Wegens schaarste aan vloeibare brandstoffen in de Tweede Wereldoorlog moest het personenautoverkeer sterk worden ingekrompen. Ook omdat de Duitsers alle vervoersdiensten waaronder de bussen hadden geconfisceerd.

Het wegvervoer, zoals bussen en vrachtauto's , werd op gang gehouden met alternatieve aandrijftechnologieën met name gasgeneratoren die op hout, antraciet, turf, carbid en gas werden gestookt.

In de Tweede Wereldoorlog waren transportmiddelen nauwelijks voorhanden. Met vooral vrachtschepen, maar ook autobussen, vrachtwagens, treinen en soms zelfs lopend of fietsend vertrokken de kinderen ‘naar de boeren’ in Groningen en Friesland.

Met de bevrijding op 13 april zag men in de straten colonnes van bussen deel uitmaken van de Bevrijdingstoer door de straten. Na de Tweede Wereldoorlog was busbedrijf GADO door verschillende overnames langzaam maar zeker de grootste streekvervoerder van Groningen geworden. Een voor een gingen busbedrijven als Marnedienst (1967) en DAM (1970) op in de GADO, die zelf al sinds 1938 een dochteronderneming was van de Nederlandse Spoorwegen. Tot het einde van de twintigste eeuw bepaalde de GADO het straatbeeld.

De autobus werd de hoofdrolspeler in het stad en streekvervoer

Na de Tweede Wereldoorlog was er ook een flink woningtekort . Hoe pakken we die woningnood aan? Het was een vraag die velen na de oorlog bezig hield. Men werd creatief. Mensen gingen zelfs wonen in bussen en spoorwagons. Uiteindelijk kwamen er noodwoningen.

Het Nationaal Bus Museum is elke woensdag, zaterdag en zondag geopend van 13:00 tot 17:00 uur.