Nieuw Woelwijck Gilde studeert af

HOOGEZAND - Ze zijn geslaagd! De lichting van het pilotproject Nieuw Woelwijck Gilde is klaar met hun opleiding en kan aan de slag. „Wat een prachtig jaar”, beamen drie betrokken dames, studente Rozan van Heuvelen, stagecoördinator Marjan Ubels en Gildedocent Mirjam Enderlé.

Afgelopen jaar zijn twaalf derdejaars leerlingen maatschappelijk zorg gestart in het Gilde. En dat betekende in de praktijk - Nieuw Woelwijck dus - werken én leren. Want een schoolokaal zagen ze niet meer. Hun wekelijkse lesdag vond plaats in Nieuw Woelwijck zelf. Hierdoor konden de lijntjes dus niet korter.

Na een vol jaar dat volgens Rozan omvloog, heeft ze niet alleen haar diploma op zak maar ook een contract. Ze is samen met acht medestudenten geslaagd en aangenomen bij Nieuw Woelwijck. „En ik kan met recht zeggen dat hier volwaardige medewerkers staan”, aldus docente Mirjam. „We zijn ontzettend blij met deze waardevolle nieuwe medewerkers. Ze hebben een prachtig niveau bereikt, kennen de organisatie goed en wij kennen hen goed. Ja we zijn enorm bij met onze nieuwe collega’s”, vult Marjan aan.

Doordat alles omtrent de opleiding plaatsvond binnen de muren van Nieuw Woelwijck, was er veel ruimte voor overleg, bijschaven, nieuwe inzichten en op situaties inspelen. Ook leverde het voor Rozan en haar medestudenten veel tijdswinst op. „Als er vragen waren over opdrachten bijvoorbeeld, kregen we daar veel sneller een antwoord op doordat je niet eerst contact hoeft te zoeken met school, want alles en iedereen is hier.” „De weg was veel egaler, minder hobbels wardoor we veel meer hebben kunnen doen”, vult Mirjam aan. En ook werd de planning eigenlijk al vlug losgelaten die zorgvuldig was opgesteld. „Doordat we zagen wat de studenten nodig hadden en welke vragen zij hadden, leerden ook wij vlug schakelen en hebben we bepaalde dingen van het programma gehaald en zijn we echt ingehaakt op die leerlingenvraag”, legt Mirjam uit.

Maar veel hebben ze zeker gedaan. Want eigenlijk zijn de studenten in bezit van twee diploma’s. Hun maatschappelijke zorgdiploma bestaat uit zowel de richting gehandicaptenzorg als uit specifieke doelgroepen. „We hebben de groep breed opgeleid zodat ze ook buiten het Gilde om, klaar zijn voor het echte werkveld. Natuurlijk werken we hier binnen onze visie maar mochten medewerkers willen doorstromen naar een andere baan, kunnen ze dat ook prima dankzij hun uitgebreide diploma.

Ook hebben de leerlingen examen gedaan in verpleegkundige handelingen. „Want al die diciplines komen wel samen. De leerlingen hebben hier echt geleerd om naar het totaalbeeld van de bewoners te kijken en dat hebben ze eigenlijk allemaal bijzonder mooi opgepakt”, vindt Marjan.

„Het was ook wel het overwinnen en het jezelf blootgeven soms. Zo vroeg een bewoner me in de eerste week van de stage of ik zijn voeten wilde insmeren. Dat wilde ik eigenlijk niet maar heb het wel gedaan. Nu denk ik daar niet eens meer over na. Totale zorg bieden is heel mooi om te doen. Maar van tevoren had ik niet kunnen bedenken dat ik mensen zou gaan wassen of veelvuldig liedjes zou zingen met de bewoners.”

Het nieuwe schooljaar betekent door het mooie verloop van afgelopen jaar een nieuwe groep Gildestudenten. „En we breiden het uit. Nu komen er tweede en derdejaarsstudenten en we voegen ook derde en vierdejaarsstudenten aan het Gildeprogramma toe. De uitkomst is zo fantastisch. Hier staan echte ervaren zorgmedewerkers die volwaardig meedraaien in een team. En daar blijft behoefte aan”, aldus Marjan.