De sluis is gesloopt

ZUIDBROEK - Sinds week 10 van dit jaar was men druk bezig om de sluis in Zuidbroek weg te halen. Afgelopen week is de klus afgerond. De werkzaamheden namen wat meer tijd in beslag dan verwacht vanwege het harde beton.

Hoofd opdrachtnemer is Beens, die een extra machine heeft ingezet via de firma Van de Woude. Het gaat om een machine met een sloophamer om de dikke vloer van de voormalige schut- en keersluis te slopen. Er werd continu met zijn tweeën aan het project gewerkt waarbij werkdagen van 7 tot 19 uur werden gemaakt. Door het verdwijnen van de in 1971 gebouwde sluis heeft de scheepvaart ook meer ruimte in de bocht naar het A.G. Wildervanckkanaal toe.

Zo’n twee tot drie jaar geleden werd al het besluit genomen om de sluis weg te halen, zegt Koos Tegelaar, inspecteur scheepvaart van de provincie Groningen. „Begin dit jaar is de sloop begonnen. De verwachting was dat het iets sneller zou gaan, maar het beton was zeer hard. Het wegslopen en het wegvoeren van het afval neemt ook tijd in beslag.”

Nautisch een obstakel

„De sluis had geen waterkerende functie meer en nautisch was het een obstakel. Normaal gesproken gebruik je een sluis als je verschil in waterstand hebt. Dat is hier niet het geval. Er varen nu ook grotere schepen door het Winschoterdiep. Met vergunning mogen schepen van 110 meter lang en 11.50 meter breed het Winschoterdiep opvaren vanaf Groningen tot kilometer 22,4 ( net voorbij de sluis) en het AG Wildervanckkanaal. De reguliere afmeting was vroeger 86 meter lang en 9.60 breed.

„Vandaar dat ook gelijk de bocht bij de spoorbrug eruit gehaald wordt, deze wordt verruimd zodat er een ruimere bocht naar het A.G. Wildervanckkanaal komt. Zo kun je beter om de bocht kijken, wordt het veiliger. Niet alleen voor de beroepsscheepsvaart maar ook voor recreatievaart.”

Wachtplaatsen

„Aan de zuidzijde tussen de oude sluis en de losplaats van Zeldenrust komen twee wachtplaatsen voor de scheepvaartregeling; deze regeling geldt voor de beroepsvaart zodat ze elkaar veilig kunnen passeren en tegenkomen. Eventueel gaan we deze wachtplaatsen ook gebruiken voor de beroepsvaart om te overnachten. Normaal werd de sluis daarvoor gebruikt, maar die is nu weg en dus hadden we weer twee plaatsen nodig.”

„Daar moet nog wat gebaggerd worden zodat het kanaal meer op diepte komt. Dan moeten de ligplaatsen gemaakt worden, er moet nog gewerkt worden aan het afwerken van de nieuwe aangebrachte stalen damwanden en bij de twee ligplaatsen moet nog steenbestorting worden aangebracht. En zullen er nog afmeerpalen moet worden neergezet.

Remmingswerken

Daarnaast krijgen de bruggen met een doorvaartopening van 12 meter vanaf de Zwedenbrug tot en met de Zuidbroeksterbrug op het Winschoterdiep en alle bruggen op het A.G.Wildervanckkanaal tot aan de zwaaikom in Veendam nieuwe remmingwerken.

Remmingswerken of zoals we ze ook wel noemen geleide werken, dienen ervoor dat het schip door de brug geleid zal worden. Deze nieuwe remmingswerken zijn zo ontworpen en zwaarder uitgevoerd om de risico's te beperken wanneer een brug aangevaren wordt door een schip.”

Cindy Houwen