Edwin van der Klei van Van der Klei optiek: ,,De klant geef ik alle tijd en ruimte”

SAPPEMEER Deze week is Van der Klei optiek aan de Noorderstraat in Sappemeer weer de hele dag open. Eigenaar Edwin van der Klei was afgelopen periode druk met zijn zaak.

,,Ik heb alles geverfd, in de werkplaats is een nieuwe slijpmachine gekomen en de oogmeetruimte kreeg een upgrade. Ik ben hier drie weken mee bezig geweest.”

De zaak was steeds open, ondanks het coronavirus. ,,Ik heb wel lang getwijfeld. Je zit hier in de zaak en ik kon geen oogmeting of contactlenscontrole uitvoeren.” Vanaf de laatste week in maart was de zaak daarom van 10.00 tot 13.00 uur geopend voor bestellingen en reparaties. Sinds deze week zijn de openingstijden van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. ,,Met bescherming meet ik op en kan zo mijn werk weer gewoon uitvoeren. Voor en na die tijd wordt alles gedesinfecteerd. Als klanten binnenkomen gaan ze hun handen desinfecteren, en gepaste brillen worden achteraf weer gereinigd.”

Plannen

,,Ik plan de afspraken altijd zo in dat er tijd en ruimte is voor de klant. Ik vind het belangrijk dat ik alle tijd voor ze heb. Het is niet alleen bijvoorbeeld een meting, maar ook even een kop koffie en een verhaal over wat we allemaal hebben beleefd, dat is eveneens belangrijk. Ik werk nu veertien jaar zelfstandig en in zo’n tijd bouw je een vaste klantenkring op. Het zijn mijn klanten, maar ik beschouw ze meer als kennissen.”

Eerlijk advies vindt Edwin belangrijk. ,,Als een klant nog geen nieuwe bril nodig heeft, geef ik aan dat ze beter nog even kunnen wachten. In die zin ben ik niet echt een verkoper. Ik vind service belangrijk en bepalend, dat heb ik hoog in het vaandel staan en dat weten de mensen. Ik heb veel vaste klanten.“

Uitstraling

De winkel krijgt elke zes weken een andere uitstraling, de etalage verandert en accessoires worden angepast. Edwin koopt zelf de monturen in. ,,De collectie is heel gevarieerd, dat is een pre. Ik heb geen laatjes, alle brillen hangen in de winkel. Hierdoor kun je lege gaatjes snel opvullen en heb je de collectie altijd up-to-date. Op de nieuwste trende spelen we in. Voor advies voor monturen kijk ik naar de vorm van het gezicht, de wenkbrauwlijn, kaaklijn en natuurlijk wat de klant zelf voor ogen heeft. Negen van de tien keer is de eerste greep die je doet goed.”

Kijk voor meer informatie op www.vanderkleioptiek.nl.

Cindy Houwen