Spoed voor Jeugd: 24/7 een luisterend oor en helpende hand voor jeugd tot 18 jaar in crisis

Jongeren tot 18 jaar in Stad en provincie Groningen, die kampen met acute geestelijke nood, kunnen met ingang van vandaag op één telefoonnummer terecht. Dat is de opzet achter Spoed voor Jeugd Groningen.

Op de website www.spoedvoorjeugdgroningen.nl staat een 0800 nummer dat jongeren met suïcidale gedachten of die zich thuis onveilig voelen, ook buiten kantooruren kunnen bellen. Er is een checklist met vier punten, waarmee vastgesteld kan worden of het daadwerkelijk een acute crisissituatie betreft.

De beste crisis- en spoedzorg voor jeugd

In Spoed voor Jeugd Groningen werken jeugdzorgaanbieders Accare, Jonx, Elker en Molendrift samen met Groninger gemeenten, RIGG en een grote groep jeugdhulpaanbieders. Een jaar geleden werd een overeenkomst getekend om de beste crisis- en spoedzorg voor de jeugd in alle Groninger gemeenten te ontwikkelen.

De samenwerking wordt uniek genoemd, ook in de zin dat een ‘hoogwaardige integrale crisisinterventie’ wordt gecombineerd met leren over het ontstaan van crises. Gemeenten, lokale wijkteams en zorgaanbieders zijn samen verantwoordelijk.

Tussen 17.00 en 22.00 uur de meeste crises

,,Wie het nummer op de website belt wordt ook daadwerkelijk in Groningen te woord gestaan’’, weet Peter Verschuren. Hij is behalve SP-wethouder in Midden-Groningen, ook coördinerend wethouder jeugd van de Groninger gemeenten.

Op 0800-8081 kan een Groningse jongere in geestelijke nood dag en nacht iemand bereiken. ,,Buiten kantooruren, van 17.00 tot 22.00 is iemand aan de Lubeckweg in Stad bereikbaar. Aangetoond is dat in die uren de meeste crises plaatsvinden. Na tien uur ’s avonds wordt de telefoon doorgeschakeld.’’

Niemand was erg tevreden

Verschuren: ,,De crisisvoorziening buiten kantooruren voor de provincie Groningen zoals die was, functioneerde niet echt goed. Er waren vaak afstemmingsproblemen: bij wie hoort deze crisis thuis? Niemand was daar erg tevreden over.’’

Spoed voor Jeugd Groningen is niet per definitie direct goedkoper. ,,Het is zelfs duurder dan de oude crisisdienst’’, zegt Verschuren. ,,De gedachte is dat met een integrale, tijdige aanpak vervolgtrajecten ingekort worden en de kosten dus lager zijn.’’

Stroomopwaarts leren

Na het afhandelen van een crisis wordt onderzoek gedaan naar het ontstaan van de crisis. Lokale teams, aanbieders en cliënten verwerven inzicht en krijgen een kans om te veranderen en te verbeteren. Doel van dit ‘stroomopwaarts leren’ is op termijn de beste crisis- en spoedzorg voor de jeugd in Groningen te kunnen bieden.

Van de doelgroep tot 18 jaar raken in Groningen stad en Ommeland jaarlijks naar schatting 400 tot 500 ‘unieke cliënten’ in een crisissituatie. Dat waren er in 2018 474. Het streven is dat aantal in 2022 terug te hebben gebracht naar 400.