Middagdips? Niet meer met een gezonde lunch!

Aangeboden door: Brendakookt.nl

Iedereen heeft het altijd over het ontbijt als de belangrijkste maaltijd van de dag. Maar een maaltijd die ook zeker niet onderschat mag worden, is de lunch. Dat komt naar voren uit een onderzoek van de Health Enhancement Research Organisation (HERO), het Center for Health Research en de Brigham Young University.

Volgens dit onderzoek zijn werknemers gemiddelde 20 procent productiever wanneer zij overdag gezond eten.

Dat komt doordat gezonde recepten helpen om je energieniveau hoog te houden. Daarnaast zou het helpen om stress te beteugelen en heeft het een positieve invloed op bijvoorbeeld de concentratie en het geheugen.

Een gezonde lunch meenemen hoeft niet moeilijk te zijn

Natuurlijk weten we allemaal wel dat gezond eten goed voor ons is. Door de juiste voeding zijn we minder vatbaar voor ziekten en zitten we ronduit lekkerder in ons vel. Vaak blijkt het lastig om die kennis in de praktijk te brengen. Zeker bij de lunch zijn veel mensen geneigd even snel een boterham naar binnen te schuiven, ondertussen met de vrije hand nog even verder typend. Geen tijd voor een betere lunch houden we onszelf voor, terwijl een simpele en gezonde salade zo in elkaar te draaien is.

En als je erover nadenkt is het natuurlijk een goede investering: even iets meer tijd nemen voor een goede lunch, zodat je de tweede helft van de dag ook productiever kunt zijn. Juist midden op de dag heb je goede voedingsstoffen nodig om nog even door te kunnen.

Daarnaast is het natuurlijk een mooi moment om alvast aan je dagelijkse portie groente en fruit te werken. Op die manier ben je niet afhankelijk van de avondmaaltijd om je broodnodige vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Haal jij de 250 gram groente (lang) niet altijd bij de avondmaaltijd? Alle reden om alvast een gedeelte van die hoeveelheid bij je lunch op het menu te zetten. Het voedingscentrum raadt zelfs aan om bij de lunch minimaal 75 gram groenten te eten. In de praktijk blijkt echter dat Nederlanders - in verhouding tot andere Europeanen - bijzonder weinig groente eten bij hun lunch. Een logisch gevolg van de broodcultuur in ons land, maar natuurlijk geen reden om jezelf niet een energieke voorsprong te gunnen door je lunch te upgraden.

Andere gezonde lunch opties

Natuurlijk hoef je niet elke dag aan de salades en rauwkost om gezonder te lunchen. Ook met een lekker en gezond pastarecept kun je jezelf (en je lijf) tussen de middag een plezier doen, ideaal voor liefhebbers van de Italiaanse keuken. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om te kiezen voor een gezonde pasta. Volkorenpasta bevat bijvoorbeeld veel meer voedingsstoffen en vezels dan witte pasta. Kies dus volkoren wanneer je besluit te lunchen met pasta’s en doe het niet dagelijks, maar zie het als afwisseling voor die gezonde salades. Het is dus prima als je zo nu en dan een pasta klaarmaakt als lunch to go. Het mooie is dat je met een pasta alle kanten op kunt door te kiezen voor verschillende lekkere, verse en gezonde ingrediënten. Ook een manier om meer groenten binnen te krijgen dus.

Ben je op zoek naar nog meer variatie? Wat dacht je bijvoorbeeld van een overheerlijke hartige taart of quiche, gemaakt van natuurlijke en gezonde ingrediënten? Hartige taarten zijn vaak een stuk eenvoudiger te bereiden dan je zou denken en staan vaak al binnen een half uur in de oven. Uit één taart haal je meerdere lunches die je eenvoudig kunt meenemen in een vershoudbakje en op je werk alleen nog maar even in de magnetron hoeft te schuiven. En is die niet beschikbaar? Dan zijn hartige taarten ook koud meestal erg lekker. Hetzelfde geldt voor een luxe lunch als pannenkoeken, die tegenwoordig ook van de meest gezonde ingrediënten zijn te maken.

Wat stop jij morgen in je lunchbox? Hopelijk hebben we je kunnen inspireren om voortaan voor een gezondere lunch te kiezen en jezelf een kleine traktatie te gunnen tijdens je middagpauze.