Het wiel weer uitvinden: Docent Tineke Hoomans deelt haar zorgen over het huidige onderwijs

Het onderwijs is heden ten dage meer dan ooit onderhevig aan veranderingen. Docent Engels en burn out coach voor docenten Tineke Hoomans (35) deelt haar visie op de groeiende onderwijsproblematiek.

Tineke Hoomans is woonachtig in Froombosch en werkt als docent Engels in het voortgezet onderwijs. Na jaren voor de klas te hebben gestaan kreeg zij enkele jaren geleden een burn out. Uiteindelijk bracht dit haar nieuwe inzichten. Nu coacht Hoomans docenten die op een burn out afstevenen en helpt zij docenten vroegtijdig. Ook staat ze weer voor de klas.

Van klassikaal naar digitaal

Hoomans: „Er werd altijd al heel veel van docenten verwacht, op administratief gebied, passend onderwijs, grotere klassen etc. De stakingen in het onderwijs tegen de hoge werkdruk waren nog maar net achter de rug toen de coronacrisis zich aankondigde. Dat had zijn weerslag op het reeds overbelaste onderwijssysteem. Natuurlijk is het onderwijs altijd aan verandering onderhevig, maar nu moest er echt drastisch worden omgeschakeld. Het digitaal thuis lesgeven moesten de docenten zich in korte tijd eigen maken. Wat niet altijd even makkelijk voor iedereen was, het is tegennatuurlijk. De werkdruk ging omhoog. ”

Digitaal is niet ideaal

Volgens Hoomans was het digitale onderwijs uit de beginperiode van de coronacrisis (voor de zomervakantie) slechts een noodoplossing. Hoomans: „Bij digitaal onderwijs zijn docenten bijna alleen cognitief bezig. De echte face to face ervaring mist. Vraagstukken zoals ‘is het voldoende om de lesstof bij te brengen?, ‘hoe hou je leerlingen bij de les?’, dienden zich aan. Ook werd voor de zomervakantie duidelijk dat er veel leerlingen onderuit zijn gegaan door het digitale onderwijs. Niet iedereen heeft hier genoeg aan.

Steeds meer leerlingen liepen achter, verschillen binnen een klas werden groter en leerlingen misten de boot. De werkdruk, kwaliteit van het onderwijs en voortgang van leerlingen kwam in het geding. Overgangsnormen werden aangepast. Een trend die zich ook na de zomervakantie, toen de scholen weer open gingen, helaas blijft doorzetten. Door de lange wachttijden bij het testen van docenten, bij bijvoorbeeld verkoudheidssymptomen, ontstaan er achterstanden in de planningen, wordt de werkdruk bij collega’s vergroot, worden de roosters van de leerlingen ingekort en is de kans weer aanwezig dat de leerlingen nog meer gaan achter lopen.”

Spoedprocedure

Hoomans: „Het is afwachten de spoedprocedure het verschil gaat maken. Met sneller testen kunnen de docenten die bijvoorbeeld alleen verkoudheidsklachten hebben, wel weer snel voor de klas. Dit geeft continuïteit bij de leerlingen. Maar hoe het dan moet met de leerlingen de komende periode, is echt afwachten. Hoeveel kunnen ze missen…. Niet elke school heeft goede digitale ondersteuning op maat. De kwaliteit van digitale ondersteuning verschilt ook per school.”

Hoe gaat het onderwijs er in de komende periode uitzien? Hoomans heeft er een hard hoofd in. „Hoe hou je leerlingen bij les? En hoe hou je ze op de rit? Als de coronatijd nog lang duurt gaat het op de huidige manier geen goed doen voor docenten èn leerlingen. Ik zie het best somber in. Terug naar enkel digitaal thuisonderwijs? Dit zal een domino-effect hebben. Docenten moeten zichzelf steeds weer in een nieuwe situatie manoeuvreren. Dit maakt onderwijs uitdagend, maar ook van ‘waar ben ik aan begonnen…’”

Positieve mindset

Hoomans besluit met een positieve noot. „Het merendeel van de docenten blijf zich inzetten en heeft echt hart voor hun werk, ondanks dat externe factoren het hun knap lastig maken”.

Meer informatie over Tineke Hoomans vind je op www.hurrayfortoday.nl.