Winkelen is een beleving, ook nu

HOOGEZAND Shoptober in winkelcentrum de Hooge Meeren is bijna ten einde. Normaliter een maand die bol staat van de activiteiten. Dat moest noodgedwongen dit jaar even flink anders, maar ondanks dat, was ook Shoptober, hoe kleinschalig ook dit jaar, erg leuk.

Men gelooft het niet

„We hebben de hele maand in meerdere gedaantes de Mystery Shopper gehad”, vertelt Ger Wilpstra, van de winkeliersvereniging. Zo was er o.a. een detective, een heel hautaine man, en een jonkheer. Zij stapten op willekeurige mensen in het centrum af en betaalden hun aankopen. Dat leverde dan hele grappige momenten op. Men geloofde het aanbod niet meteen als zo’n verkleed figuur op je afkomt met zo’n verhaal dat hij wel zou betalen.

Naast de Mystery Shoppers waren er nog de levende standbeelden. Uit voorzorg waren die dit jaar buiten gepland. De bezoekers vonden het prachtig en liepen er allemaal met een glimlach langs. “Ondanks alle corona-ellende moeten we met z’n allen door, aldus Ger Wilpstra. “Vooruit kijken en positief blijven. Niet altijd eenvoudig maar hier gaan we wel voor.”

Dat vooruit kijken betekent inzoomen op november en december. Al eerder werd bekend dat de kinderen op 11 november helaas niet terecht kunnen met hun lampion in het winkelcentrum. Om te voldoen aan de regels en richtlijnen in het kader van Covid-19 adviseerde de gemeente het bestuur, in lijn met de Veiligheidsregio, om dit jaar geen Sint Maarten activiteiten in het winkelcentrum te houden. “Het is simpelweg niet verantwoord. Het zijn niet alleen de kinderen die komen, ook zijn er veel ouders bij, waardoor je te veel mensen bij elkaar krijgt. Veel traditionele activiteiten kunnen niet doorgaan, maar we gaan ons er voor inzetten om alternatieven te bedenken om mensen evengoed te laten lachen en genieten. Winkelen is een beleving en dat proberen we hier te creëren” aldus Ger Wilpstra.

Handhaven met een glimlach

Al ruim een half jaar geleden zijn er diverse coronamaatregelen in het winkelcentrum getroffen die duidelijk zichtbaar zijn. De belijningen op de vloer, regelmatig via de geluidsinstallatie informatie verstrekken over de richtlijnen, zitjes die zijn weggehaald en extra toezichthouders zijn aangesteld. Regelmatig lopen er toezichthouders rond die soms verkleed zijn als clown. “We attenderen mensen op de regels maar dat kan ook een knipoog. Tot nu toe gaat dat prima.”

Zo’n 80 procent van de bezoekers loopt inmiddels met een mondkapje in het centrum rond, zo schat Wilpstra in. Diverse horecaondernemers in De Hooge Meeren komen na de verplichte sluiting voor de tweede keer met een creatief pakket aan bezorg- en afhaaldiensten. “Gelukkig zijn er geen ondernemingen definitief dicht door corona. We hopen dan ook dat iedereen het gaat redden met de steun en bereidheid van de bevolking om te kopen bij de plaatselijke ondernemers.”