Stadsvervoer HS ligt al tien maanden stil: „We worden zeker gemist”

HOOGEZAND De vrijwilligers van de stichting Stadsvervoer HS staan in de startblokken om hun werk weer op te pakken. De bussen staan wegens corona al ruim tien maanden stil. Deze gedwongen stop hebben de mensen van de stichting ingezet om zich klaar te maken voor de toekomst.

Te kort voor evaluatie

De club van 26 chauffeurs reed tot maart vorig jaar met twee bussen in de regio. De stadslijn 515 en het jongere zusje de buurtbuslijn 516. „Hier waren we pas mee gestart”, legt Geert Koning uit. Hij is als pr-functionaris en chauffeur aan de stichting verbonden. Deze lijn 516 ging eind 2019 van start en reed van maandag tot en met zaterdag vanaf het Medisch Centrum in Hoogezand via onder andere het winkelcentrum Martenshoek en Foxhol naar Harkstede. In de route kon men eveneens overstappen op lijn 178 van Qbuzz richting Siddeburen. „Het was nog te kort om echt een evaluatie te doen, maar in de eerste maand hadden we toch al zo’n 500 passagiers en de daaropvolgende maand zo’n 300. De route voorzag dus wel in een behoefte”, stelt de secretaris.

„We worden zeker gemist!”

Afgelopen jaar bestond de stichting 5 jaar. De route 515 werd tot begin vorig jaar dagelijks gereden. Voor 2 euro kon men instappen en kinderen reisden gratis met een volwassene mee. Het startpunt van deze lijn is eveneens het Medisch Centrum. Vervolgens reed de bus een grote ronde in Hoogezand en Sappemeer. Met stops langs diverse serviceflats, verzorgingstehuizen, Nieuw Woelwijck, winkelgebieden en natuurlijk woonwijken en vele straten is lijn 515 voor jong en oud een makkelijk vervoersmiddel. „Of we gemist worden? Jazeker. Als ik even boodschappen moet doen, wordt ik regelmatig aangesproken door mensen in de winkels. Helaas kan ik ook niet zeggen wanneer we weer mogen rijden. Het is wachten op groen licht vanuit de overheid. En dat kan nog wel even duren”, legt Koning uit.

Deze bus reed voorheen ook op koopzondag. „Deze ritten komen trouwens niet meer terug. Dit omdat er simpelweg bijzonder weinig gebruik van werd gemaakt.”

Ventilatie en pin-only

In de tussentijd heeft de stichting niet stil gezeten. Sowieso worden de busjes iedere zondag even van stal gehaald en worden de routes gereden. „Beter voor de bussen. Die moeten niet zo lang stilstaan.” Daarnaast zijn beide bussen voorzien van pin-apparaten. „Dit wordt ook het enige betaalmiddel straks. Contant betalen kan straks niet meer. Ook zijn de bussen uitgerust met kuchschermen, dakventilatie en HEPA-filters. Een flinke investering maar zo voldoen we aan de voorwaarden die de overheid stelt en kunnen we, zodra het mag, meteen van start. Op de oude vertrouwde manier maar dan coronaproof.” 

De stichting zoekt voor de herstart straks wat extra chauffeurs. Rijbewijs b is voldoende en plezier hebben in de omgang van met mensen is een voorwaarde. „We zouden het enorm leuk vinden om wat meer dames achter het stuur te hebben”, benadrukt Koning. Voor meer info, zie www.stadsvervoerhs.nl