Verhuurders grijpen niet altijd tijdig in bij schimmel in huurhuis

Aangeboden door: strooming.nl

Het is bijzonder vervelend, wanneer er schimmel ontstaat op de wanden of het plafond van een huurhuis. Welke rechten heb je in zo’n geval als huurder?

Welke plichten heeft een verhurende partij bij het ontstaan van schimmel in een huurhuis? Bovenal is het belangrijk om schimmel in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken. Kijk niet alleen naar de schimmel zelf. Vaak gaat schimmelvorming gepaard met een ander probleem, denk aan een te hoge concentratie vocht in het pand. Experts waarschuwen dat de gevolgen van schimmels in huis groot kunnen zijn. Denk aan een benauwd gevoel, een verergering van reumatische en astmatische klachten, enzovoorts.

Achterstallig onderhoud aan laten pakken door verhuurder

Een verhuurder is normaliter verantwoordelijk voor het aanpakken van achterstallig onderhoud aan een huurwoning. Zoals reeds genoemd duidt schimmelvorming vaak op een ander probleem; een te hoge concentratie vocht in het pand, een lekkage, enzovoorts. Het is aan de verhuurder om dit achterliggende probleem op te sporen en dit vervolgens te herstellen. In sommige gevallen is een huurder hier zelf verantwoordelijk voor. Denk bijvoorbeeld aan het ophangen van een schilderij of televisie, waarbij je mogelijk per ongeluk een leiding in de wand geraakt hebt. In zo’n geval kan een lekkage ontstaan, die je zelf moet verhelpen.

Onafhankelijke expert inschakelen voor hulp

In sommige gevallen wijst een verhuurder direct naar de huurder, wanneer er zich een schimmelprobleem voordoet. In zo’n geval is het prettig om een externe partij naar de schimmelvorming in de huurwoning te laten kijken. Deze expert zoekt uit wat de oorzaak is van de schimmelvorming en hoe dit verholpen kan worden. Mocht een verhuurder vervolgens opnieuw niet bereid zijn om het achterstallig onderhoud aan te pakken, dan kan een huurder naar de gemeente, de huurcommissie of bijvoorbeeld de kantonrechter stappen.

Oververhitte woningmarkt draagt niet bij aan oplostijd

Doordat de woningmarkt oververhit is, voelt een verhuurder vaak nauwelijks druk om achterstallig onderhoud aan te pakken. Immers, zodra een huurder het contract opzegt zal een nieuwe huurder vrijwel direct op de stoep staan om in de woning te trekken. Het maakt dat het soms onnodig lang duurt, voordat een probleem met schimmel in een huurwoning opgelost is. Daarbij kan schimmelvorming terugkeren, als blijkt dat de oorzaak hiervan nog niet gevonden is na het herstel van de eerste schimmelplekken.

Zelf schimmel aanpakken in een huurwoning

Een huurder kan verschillende stappen zetten om de schimmelvorming in de huurwoning tegen te gaan. Zo is het belangrijk om de woning goed te ventileren, het liefst 24 uur per dag en 7 dagen per week. Dit doe je door regelmatig een raam open te zetten, of bijvoorbeeld de ventilatieroosters boven het raam standaard geopend te houden. Ook is het raadzaam om de natte was buiten te hangen en de afzuigkap aan te zetten tijdens het koken.