Ouderenkaart van Humanitas gelanceerd

HOOGEZAND - Wethouder Jan Jakob Boersma nam afgelopen donderdagochtend de eerste Ouderenkaart in ontvangst. Dhr. Gerrits verbonden aan Humanitas gaf Boersma deze eerste kaart in flat ‘t Hoogholt in Hoogezand.

Humanitas ontwikkelde de ouderenkaart in nauwe samenwerking met de Ouderenbond. De kaart spoort senioren aan om te laten onderzoeken of ze misschien recht hebben op belastingteruggaaf of toeslagen. „Want”, zo stelt Humanitas voorzitter Bert Kok, „wij constateren keer op keer dat veel ouderen schromen om dit te doen.” De kaart wordt bij zoveel mogelijk ouderen in de brievenbus gedaan. Belangstellenden kunnen ofwel zelf contact opnemen met Humanitas, danwel de kaart ingevuld retour sturen. Een vrijwilliger van Humanitas neemt dan contact op.

De vrijwilliger gaat dan samen met de aanvrager kijken of er recht is op toeslagen, belastingteruggaaf en kwijtscheldingen. Alle mogelijkheden worden bekeken en doorgenomen. „Anoniem uiteraard. De gegevens worden vertrouwelijk behandeld”, benadrukt Kolk.

Internet als obstakel

„Wij vinden het ontzettend fijn dat Humanitas dit initiatief heeft genomen”, aldus wethouder Boersma. „We merken dat er lang niet altijd gebruik wordt gemaakt van de beschikbare regelingen. Het internet kan hier natuurlijk een barrière in zijn en daarom zijn we blij met Humanitas en deze Ouderenkaart.”

De kaarten worden in de diverse zorg- en seniorenflats bezorgd. De vrijwilligers van Humanitas verspreiden ze verder zoveel mogelijk tijdens evenementen in buurthuizen en op andere relevante locaties. „We hopen dat er steeds meer mensen ons weten te vinden. Ook in de voormalige gemeente Menterwolde bijvoorbeeld, helpen we graag met deze aanvragen”, zegt Bert Kolk.

‘Ik red me wel’

Op de vraag waarom mensen toch schromen zegt Kolk het volgende: „Het is toch een beetje de oudere cultuur. ‘Ik red me wel’of ‘ik wil niet dat andere mensen mijn papieren kunnen inzien’. Maar de regelingen zijn er en wanneer je er recht op hebt, is het zonde om te laten liggen toch?”

Na verloop van tijd gaat Kolk de balans opmaken. „Maar uit ervaring weet ik dat het echt even tijd kost voordat men de stap neemt om hulp te vragen. Wanneer mensen positieve ervaringen uitwisselen, is het vaak makkelijker om zelf ook hulp te vragen”, besluit Kolk.