De Oetkomst in Kolham zet in op taalvaardige leerlingen

Kolham - Een goede mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, dat is wat basisschool De Oetkomst in Kolham haar leerlingen wil meegeven.

Alleen dan kunnen communicatieve vaardigheden en individuele talenten optimaal worden ontplooid, meent de school. Om dit streven te behalen is in 2014 een Bibliotheek op School geopend, zodat boeken altijd dicht bij de leerlingen zijn.

De Schoolschrijver

En in 2015 doet de school mee met het leesbevorderingstraject De Schoolschrijver. Een half schooljaar lang verbindt kinderboekenschrijver Fabien van der Ham zich aan de school en maakt met een creatief en ludiek programma de kinderen woord- en dus wereldwijs. Fabien van der Ham komt ongeveer 15 keer op school en brengt opwinding en verbeelding de klas binnen. Plezier hebben in lezen is het belangrijkste wat Van der Ham wil meegeven. Onderzoek naar de resultaten van dit project laten zien dat waar de Schoolschrijver komt, de geletterdheid van kinderen toeneemt.

Structurele maatregelen

Een traject als De Schoolschrijver geeft een goed voorbeeld van hoe leuk lezen kan zijn. En hoe meer plezier wordt ervaren met lezen, hoe taalvaardiger een kind wordt. Om op langere termijn ook de geletterdheid te blijven stimuleren, willen de school, de lokale Bibliotheek en de ouders goed structureel blijven samenwerken. “Vooral de ouders zijn een onmisbare schakel. Het gezin is het startpunt van de taalontwikkeling van een kind”, zegt Corry Frik, directeur van OBS De Oetkomst. De school kijkt hoe en waar de samenwerking met de ouders en de Bibliotheek verder vorm gegeven kan worden om de taalvaardigheid blijvend hoog te houden. Gerelateerd artikel: Kinderboekenschrijfsters naar Majellaschool en De Oetkomst