Panenka Magazine: voor nostalgisten (als Tom Bodde)

Slochteren - Tom Bodde uit Slochteren genoot al enige bekendheid als groundhopper en als redacteur van 't Bokkeblad. Sinds augustus is hij ook hoofdredacteur van een nieuw tijdschrift, Panenka Magazine.

Door Marc Jansen

Onlangs verscheen de tweede uitgave van Panenka Magazine. Hierin onder andere aandacht voor een materiaalmeester van 82, een voetbalkraker aan zee en Brønshøj Boldklub. "Panenka Magazine is een cult-voetbalmagazine", vertelt Bodde, die het blad samen met medehoofdredacteur René Otterloo uit Wildervank oprichtte. "Het is een blad van supporters voor supporters over supporters. De 3 pijlers zijn voetbalromantiek, fancultuur en stadionbeleving. Onder cult verstaan we eigenwijs, niet meegaan in de vaart der volkeren, authentiek."

Antonín Panenka

Met de naam Panenka Magazine eren Bodde en Otterloo hun ultieme cultheld Antonín Panenka, de man die Tsjechoslowakije in 1976 de EK-winst bezorgde met een gestifte penalty, een variant die sindsdien bekend staat als de Panenka-penalty. "Mijn jongste zoon speelt in de F'jes. Bij de penalty's na afloop van een wedstrijd hoorde ik een jongetje laatst roepen: 'ik doe een Panenka'. Dat is toch heel erg bijzonder", vindt Bodde. "Daarnaast vertegenwoordigt Panenka alles wat wij ook proberen uit te stralen. Hij is heel erg low profile, wars van sterallures en heel benaderbaar. Hij vertelde vereerd te zijn dat een tijdschrift uit een voetballand als Nederland naar hem vernoemd werd."

Nichemarkt

Panenka Magazine richt zich op gelijkgestemden; voetbalromantici en nostalgisten. "We begeven ons in een nichemarkt", weet Bodde. "Maar er komen wel steeds meer mensen in die nichemarkt. De beweging Against Modern Football wordt ook steeds populairder. Mensen zijn de verplichte combiregelingen bij uitwedstrijden zat, willen niet langer als vee in een vissenkom zitten." "Toen ik 20 jaar geleden begon met groundhoppen ('een groundhopper beweegt zich van stadion naar stadion met als doel zo veel mogelijk wedstrijden in verschillende stadions te zien', meldt Wikipedia; red.) was ik een eenling. Na 5 jaar kwam ik erachter dat het in Engeland en Duitsland een heel normale hobby was. Nu is het booming." "We hopen onze lezers in ieder geval te inspireren eens uit de comfort zone van hun eigen club te stappen."

Doelstelling

Met die markt zit het dus wel snor. Ook de verkoopcijfers zijn heel behoorlijk, zegt Bodde. "We zijn heel tevreden over hoe het nu gaat. We zitten op dit moment boven onze doelstelling. En na 5 edities, het magazine verschijnt 4 keer per jaar, gaan we evalueren." Voor het zover is, heeft groundhopper Bodde waarschijnlijk al weer heel wat reisjes gemaakt. Niet om de Manchester Uniteds en Real Madrids van deze voetbalwereld in actie te zien, maar om wedstrijden van bijvoorbeeld Exeter City FC of Gaz Metan Medias te bezoeken. "Ik weet niks van spelers. Ik kijk nooit Champions League-wedstrijden of wedstrijden van het Nederlands Elftal. Alles draait voor mij om beleving. Ik wil op houten bankjes zitten, nat worden van de regen en genieten van een unieke voetbalsfeer."

Panenka Magazine

Losse nummers van Panenka Magazine kosten € 5,95 (per stuk). Een abonnement kost € 30,75. Meer hierover (en over de verkoopadressen) op www.panenka-magazine.nl. https://www.youtube.com/watch?v=Tp2HZNheCZ8